Lilypie Waiting to Adopt tickers

Lilypie Waiting to Adopt tickers

måndag 20 augusti 2012

Frågan man inte vill ha

När man är över 30 och har hållit på att försöka få barn i flera år som vi har är en av de känsligaste frågorna man kan få "och när har ni tänkt skaffa barn". Vi är ju inte helt öppna med vår process. Det är bara närmaste vännerna och familjen som vet om att vi försöker. Men det finns faktiskt en fråga som är värre och den fick jag idag.

På lunchen idag satt vi några stycken och pratade och jag berättade om att vi ska flytta till Stockholm och att allt är väldigt öppet just nu med att sälja huset, hitta jobb och boende. Vi småpratade lite och en av tjejerna som jag inte känner så mycket frågade: - När är det beräknat då?
Jag förstod inte riktigt vad hon menade och frågade om hon menade flytten.
- Ja, men jag trodde att du var gravid.
Man blir ju lite paff när det antagandet kommer, men jag skojade till det och sa att jag har ju haft en riktigt bra semester och att vikten berodde på det. Hon ville tydligen inte riktigt förstå vad jag sa eller så blev hon så nervös när jag berättade att det inte var så, så hon sa: -Jaha, jag tycker att det har varit så rätt länge.

Som tur var började vi prata om annat, men det kändes ju lite pinsamt. Själv är jag rätt tålig och jag vet att jag har lätt att få en riktigt rund mage när jag går upp i vikt och hormonsprutorna gör ju inte det hela bättre. Så egentligen är det ju mest pinsamt för den som frågar.

Det som kanske inte är så roligt är att det inte är första gången det händer... Och vad svarar jag den dagen vi är klara med IVF och gått vidare med adoption: -Tackar som frågar, men jag kan inte bli gravid.

Ja, det är som sagt tur att jag är hårdhudad och inte tar åt mig så lätt, men jag tycker att det egentligen är konstigt hur lätt folk slänger ur sig frågan om att skaffa barn och eventuell graviditet. Det är ju en jättestor fråga! Man kanske försöker och inte lyckas, eller är inte överens om det är läge att börja försöka eller inte. Mycket personligt är det ju.

Men nästa gång någon frågar om jag är gravid så ska jag svara:
-Näe, jag är faktiskt bara lite fet!

2 kommentarer:

  1. Åhhh, vad jag känner igen mig! Jag har också fått frågan flera gånger. Förra gången svarade jag bara rakt ut: nejjag är nog bara lite tjock och barn skall man inte ta för givet att det kommer på beställning. Tanten som fråga blev helt paff! Men efteråt grät jag i smyg!

    SvaraRadera
  2. Det är ju verkligen så jag vill svara, men när frågan kommer blir jag så paff och säger nåt mesigt och skrattar lite. Bra gjort av dig att säga så! =)

    SvaraRadera